Новий DH байк від Norco - історія створення. Новини. Драйв-Спорт.
0
Київ каталог товарів
Київ
Адреси магазинів
Особистий кабінет
Блокнот0

Застосовувати
Застосовувати

Новий DH байк від Norco - історія створення

12 березня 2017

Гонщики професійних команд часто не тільки тренуються в байк-парках, а й тестують прототипи нових велосипедів, які надійдуть у продаж через рік або навіть два. У минулому жовтні журналістам вдалося помітити Сема Бленкінсопа в байк-парку Вістлер, тестуючого незвичайний прототип даунхільного байка від Norco. Цей велосипед не був ні чим схожим на модель Aurum, що має підвіску з лінком Хорста. Замість цього прототип був оснащений одно ричажною підвіскою важеля з високим розташуванням шарніра, складною системою лінків і роликом натягу ланцюга замість верхньої рамки ланцюгогасителя. З огляду на те, що байк Сема був виконаний повністю з карбону, логічно було припустити, що це передсерійний зразок або, принаймні, Norco залишилося зробити декілька останніх штрихів в конструкції.


Ця радикальна зміна в розвитку двухпідвісів канадського бренду не могла залишитися непоміченою, і хтось сфотографував цікавий байк на свій телефон.

Але все виявилося не так просто, як могло здатися. Тоді, в жовтні, ніхто в Norco, включаючи головного інженера Оуена Пембертона, не зміг підтвердити, що цей прототип буде незабаром запущений в серію. І навіть зараз, коли Сем Бленкінсоп зайняв 4 місце на Чемпіонаті Нової Зеландії, виступаючи на вдосконаленому прототипі, в Norco заявляють, що це далеко не остаточна версія велосипеда. Зате інженери і дизайнери з гордістю говорять, що розробили абсолютно новий спосіб проектування велосипеда «з нуля» і байк Сема є першим результатом цієї роботи.

Журналістам Pinkbike довелося нанести візит в штаб-квартиру Norco, що знаходиться у Ванкувері, щоб дізнатися деталі сміливого проекту і зрозуміти на чому будуть ганяти спортсмени Norco Factory Racing в 2017 році.

Від концепції до карбону

Більшість з нас вважають, що від задумки до виробництва карбонового байка інженерам потрібно виконати кілька стандартних операцій. Якщо все спростити, то ми побачимо наступне: все починається з розробки загальної концепції і дизайну, потім виготовляються прототипи з алюмінію, часто використовуючи труби та інші частини існуючих байків. Це необхідно для перевірки розрахованої геометрії і кінематики підвіски. І тільки потім виготовляються прототипи з карбону для подальшого тестування і доведення. Ось коротко дуже спрощений погляд неспеціаліста на роботу інженерів, але в цілому цього достатньо, щоб вловити суть.

Але, при створенні нового DH байка, Norco вирішили відступити від перевіреної концепції та пропустили фазу тестування алюмінієвих прототипів, перейшовши відразу від ескізів і CAD проектування до «свіжоспечених» рам з карбону. Вони вибрали цей шлях, незважаючи на те, що це абсолютно новий байк, який не має нічого спільного з попередніми моделями, до того ж, має деякі дуже складні у виробництві деталі. Але, на противагу тому, що може подумати обиватель, саме ці деталі змусили розробників перейти від концепту відразу до виробництва з карбону.

«Коли ми почали проектувати цей байк, то довелося відразу сказати самим собі - ми розуміємо, що доведеться працювати відразу з карбоном» - розповідає Оуен Пембертон про це ризиковане рішення. «Ми домовилися з керівництвом Norco, що будемо виготовляти всі прототипи відразу з карбону, а якщо це не спрацює, то всі витрати спишемо на дизайн і проектування. Принаймні, ми отримаємо безцінний досвід, і якщо бути чесним, ми все ще перебуваємо на стадії отримання цього досвіду, тобто я до кінця не впевнений, що цей проект спрацює і нам не доведеться списати всі ці витрати »- каже Оуен про сміливий проект.

 «Якщо конструкція деталі дійсно складна, виготовлення прототипу з алюмінію стає великим компромісом, адже потрібно віддавати собі звіт в тому, що деталь не буде повністю копіювати, ту, яка потім буде проводитися з карбону. Це не буде вважатися тестуванням кінцевого продукту, тому в даному випадку ризик просто необхідний »- продовжує свою думку Оуен.


Так що відмова від алюмінієвого прототипу або навіть візуальної моделі з алюмінію була продиктована конструкцією, задуманою розробниками. Зокрема «крила», що продовжують свінгарм, до яких кріпляться лінки, що штовхають амортизатор, при розрахунках виявилися нездійсненними з металу. «Якщо спробувати зробити їх з алюмінію, то конструкція вийшла б, або не досить міцною, або не вдалося б відтворити шукану геометрію, яка є основою байка» - пояснює Оуен. «В нас не було іншого способу протестувати цю конструкцію, крім як виготовити її з карбону. Якби ми спробували виготовити деталь таких параметрів з алюмінію, вона б просто розвалилася на шматки, відчуваючи навантаження, які створює робота підвіски ». Це, до речі, натяк на те, що ми не побачимо дешевшої алюмінієвої версії цього байка.

Уважний і захоплений любитель даунхілу може помітити зовнішню схожість прототипу Norco c DH байком від іншого відомого виробника, але, Оуен каже, що їх кінематика абсолютно різна, а навантаження створювані підвіскою дійсно дуже високі. Настільки високі, що алюмінієва версія свінгарм зажадала б дуже багато матеріалу, який просто ніде розмістити при такій компоновці. Це почасти пояснює, чому Norco перейшли відразу до прототипів, виготовлених в печах для спікання карбону в Азії.


Тестування готового байка

Якщо відкласти в сторону складності виробництва, був і більш очевидний привід для занепокоєння інженерів. Якщо ви не тестуєте те, що будете в кінцевому підсумку продавати, то навіщо взагалі це тестувати? У перші роки розробок нових гірських велосипедів не соромилися запозичувати деталі від наявних байків. Візьмемо верхню трубу звідси, підріжемо, візьмемо ковані елементи з іншого байка, з'єднаємо все це разом, і отримаємо щось, придатне для тестування. Головною метою було заощадити кошти, отримавши при цьому прототип, придатний для тестування початкового концепту. Але що якщо ваш концепт не може бути протестований такими методами? «Коли ви створюєте велосипед з чистого аркуша, то спочатку виготовляєте прототип з алюмінію, використовуючи прості прямі труби та інші способи здешевлення» - пояснює Оуен. «При цьому важливо задати собі питання: чи зможете ви отримати шукану кинематику підвіски використовуючи задуману компоновку і отримуєте ви модель саме того байка, який спочатку проектували?»

Це означає, що для створення прототипу нового DH байка з алюмінію, Norco довелося б створювати складні ливарні форми. Звичайно, це дешевше, ніж виробництво карбону, але теж вельми складно і дорого.





Варто відзначити, що багато деталей, які при серійному виробництві виготовляються методом кування, для одиничного виробництва довелося виточувати на верстаті з ЧПУ. Так що при створенні прототипів з'являється дійсно багато операцій, які потребують вкладення чималих коштів і часу.

«У нас є перевірені інструменти і досвід. Як я вже сказав, ми намагаємося мінімізувати вартість створення прототипу, при цьому не втративши в якості тестів, і не витратити занадто багато, адже буде не приємно, якщо всі витрати виявляться марними ». - Каже Оуен.

Однією з основних причин створення відразу карбонового прототипу були компактні лінки підвіски, особливо в порівнянні з Aurum. На Aurum підвіска складається з коромисла а також верхніх і нижніх пір'їв. Не потрібно бути інженером, щоб знати, що пір'я відповідають не тільки за кинематику підвіски, але і за міцність і керованість. На новому байці за кинематику відповідають два невеликих лінка, що дозволило відразу створити цілком карбоновий «свінгарм», який не зажадає змін.


«Така конструкція дає можливість експериментувати з характеристиками підвіски в найширших межах, змінюючи всього дві невеликі деталі» -говорить Пембертон про нове компонування. «Спочатку ми прорахували на комп'ютері близько ста варіантів цих лінків з різними характеристиками. Потім для першого живого прототипу виготовили 4 комплекти лінків з абсолютно різними кривими ричажностями. Це схоже на тестування різних кріплень амортизатора, але тут ми змогли відразу перевірити всі характеристики підвіски. Подібні тести для підвіски з лінком Хорста, який застосовується на Aurum, виробляти набагато складніше і дорожче, адже для кожного варіанту доводилося виготовляти не тільки коромисло, але і верхні і нижні пір'я ».



Багато компаній, включаючи Norco, спочатку створюють прототипи, не призначені для їзди. Це робиться для того, щоб перевірити зазори між рухомими деталями і прокладку тросів. Пембертон каже, що вони використовували такі прототипи при створенні всіх попередніх двухпідвісів, включаючи новітні Sight і Range. Але в цей раз було вирішено пропустити цей крок. «Виготовити раму у вигляді прототипу, не призначеного для їздових тестів, теж вельми не дешево. До того ж, ми намагалися дати можливість райдерам протестувати цей байк якомога швидше »- каже Оуен, відповідаючи на питання, чому Norco в цей раз вирішили не створювати такий прототип. «Я не пам'ятаю, хто прийняв рішення відмовитися від створення спрощеної моделі. Хтось просто запропонував це, і всі погодилися ». Хто б це не був, він точно не сумнівався в інженерних здібностях Оуена Пембертона.



Модель рами Sight.

Дорогий ризик

За останні роки вартість карбонових прес-форм знизилася, що послужило ще однією причиною створення карбонового прототипу, минаючи проміжні стадії. В даний момент Norco треба було всього дві різні форми - розміру S для конструкторів і розміру L для райдерів Norco Factory Racing. Незважаючи на зниження вартості виробництва карбону, це все ще вимагає значних вкладень. На думку Оуена, двох розмірів цілком достатньо, щоб провести всі необхідні випробування різних варіантів кінематики і налаштувань амортизатора в реальних умовах даунхильних трас. Якщо скласти витрати на великі зовнішні форми для спікання, внутрішні оправлення, затискні пристрої, оснащення верстатів і інше, то сумарні інвестиції в розробку і тестування карбонової рами можуть легко досягти шестизначних значень.



Ця цифра красномовно показує, наскільки серйозно ставляться до своєї роботи інженери Norco і будь-якої іншої компанії, вкладає кошти у виробництво карбонових байків. Легко зрозуміти, що переживав Оуен в очікуванні перших готових прототипів, і він, безумовно, виявився першою людиною, осідлавшою цей велосипед. «Я дуже нервував, уявляючи, яким цей байк виявиться в справі» - описує він свій перший день на новому байці. Я хотів бути першим, хто прокотиться на ньому, особливо тому, що цей прототип справді відрізняється від усіх інших велосипедів Norco. Я вважав за необхідне протестувати байк до того, як ми посадимо на нього наших прорайдерів ». Занепокоєння Оуена можна зрозуміти, адже він сподівався, що кілька гонщиків рівня Кубка світу будуть чудово себе почувати на його творінні.



І яким же прототип виявився в справі? Після того, як Оуен сам випробував кілька варіантів лінків і амортизаторів він виявився дуже задоволений байком. Тільки після того, як він вибрав найбільш вдалу, на його думку, комбінацію кінематики і характеристик амортизатора, він віддав прототип Бленкінсопу для тестів. Після чого ми і побачили Сема в байк-парку Вістлер, ганяючого на незвичайному прототипі. Пембертон каже, що після кількох пробних поїздок, і звикання до нової посадки, Сем сказав, що дуже вражений можливостями нового байка. Але, не дивлячись на те, яким показав себе новий байк, в Norco стверджують, що в доступному для огляду майбутньому Aurum залишиться в їх каталозі. Це не дивно, з огляду на те, скільки часу і коштів вкладено в його створення, а також той факт, що новий прототип ще кілька сезонів буде тестуватися в гонках Кубка світу.

всі новини
Оцінити:  
 

Теги: Велосипеди

Акції і знижки

всі акції

Спортивні магазини «Драйв-Спорт» у Вінниці, Києві, Дніпро, Харкові, Одесі, Кривому Розі, Запоріжжі та у Львові. Спорядження, одяг та аксесуари для активного відпочинку та спорту. Велосипеди горні та bmx, роликові ковзани та скейтборди, гірські лижи, сноуборди, льодові ковзани, туристичне спорядження, палатки, спальні мішки. Відомі марки та відмінні ціни.